Wspomaganie szkół to długofalowy proces, który zakłada podjęcie działań mających na celu wprowadzenie w szkole trwałych zmian jakościowych w wybranych przez szkolę obszarach jej funkcjonowania. Kompleksowość oznacza odchodzenie od jednorazowych, incydentalnych form pomocy czy doskonalenia, w których brali udział pojedynczy nauczyciele, na rzecz działań, którymi będzie objęta cała szkoła, czyli cale grono pedagogiczne.
Etapy kompleksowego wspomagania szkół:
Etap 1- Diagnoza potrzeb szkoły
Uwzględnia z spotkania z dyrektorem, radą pedagogiczną, zespołem zadaniowym w ramach warsztatu diagnostycznego. W konsekwencji proces wspomagania odpowiada potrzebom konkretnej szkoły, nauczycieli, uczniów, środowiska.
Etap 2- Planowanie działań wspomagania
Roczny plan wspomagania określa wybór kierunków i określenie rezultatów planowanej zmiany, powstaje w efekcie spotkań nauczycieli, dyrektora szkoły oraz specjalisty ds. wspomagania. Roczny plan wspomagania obejmuje obszar pracy, który chcą doskonalić w danym roku szkolnym, cele, sposoby działań i harmonogram.
Etap 3- Realizacja i monitorowanie procesu wspomagania
Istotnym etapem całego procesu jest realizacja działań zaplanowanych w ramach wspomagania pracy szkoły, form doskonalenia oraz wdrażania nowych rozwiązań. Dzięki temu dokonuje się najważniejsza zmiana – nauczyciele nabywają wiedzę i umiejętności oraz wypracowują nowe rozwiązania i stosują je w praktyce szkolnej.
Etap 4- Ocena efektów
Dyrektor szkoły i nauczyciele włączają obszar wspomagania do ewaluacji wewnętrznej pracy szkoły. Na podstawie wniosków rada pedagogiczna decyduje o kierunkach działań w kolejnym roku szkolnym.
W ramach kompleksowego wspomagania szkół oferujemy:
- pomoc w zdiagnozowaniu potrzeb szkoły w zakresie jej wspomagania;
- realizację warsztatu diagnostyczno-rozwojowego służącego określeniu potrzeb szkoły;
- opracowanie projektu rocznego planu wspomagania szkoły zgodnego z jej zdiagnozowanymi potrzebami;
- prowadzenie cyklicznych konsultacji procesu wspomagania;
- pomoc w monitorowaniu realizacji planu wspomagania szkoły;
- wsparcie w ewaluacji i podsumowaniu podjętych działań związanych ze wspomaganiem.